هوشمند سازی مدارس و مزایای آن

تعریف مدارس هوشمند

کلاس هوشمند چگونه است؟

هوشمند سازی مدارس چیست؟

وجود مدارس هوشمند در نظام آموزشی باعث تحول عظیمی در ساختار آموزشی شده است ولی این را باید در نظر داشت که اجرای همه جانبه این پروژه در سطح عظیم و گسترده با چالش های بسیاری روبه رو است.

از مهم ترین مشکلات در این سیستم می توان به کمبود نیروی متخصص، بودجه کم مدارس برای تجهیز کردن کلاس های هوشمند و خرید سیستم های کامپیوتری، اجرا و نصب تجهیزات هوشمند مانند اینترنت اشیا مثل برد های لمسی و سنسور های هوشمند از اصلی ترین مشکلات مدارس در این زمینه می باشد.

به تازگی تحقیقاتی در مدارس مالزی صورت گرفته است که نشان می دهد استفاده از فناوری اطلاعات و اینترنت اشیا به سیستم آموزشی این کشور باعث شده است که استعداد دانش آموزان شکوفا شود و در مسیر درست انتخاب زندگی و مهارت های مورد علاقه خود را بهتر بشناسند و تقویت کنند.

حال دوباره می خواهیم این سوال را مجدد تکرار کنیم بیشتر در این باره تحلیل و بررسی داشته باشیم.

مدرسه هوشمند به چه مدرسه ایی گفته می شود؟

در تعریف تخصصی می توان اینطور بیان کرد که :

مدرسه هوشمند مدرسه ای است که در کلیه فرایند های اجرایی آن از قبیل مدیریت، بررسی، کنترل، آموزش و تدریس، ارزشیابی، و موارد اداری آن در بستر فناوری اطلاعات یک جهت باشد.

در مدرسه هوشمند، کلیه قسمت های آن بر اساس فناوری اطلاعات بوده و ارتباطات سیستمی در آن نقش پر رنگی دارد و برای تقویت سیستم آموزشی مهم است.

معیار های تعریف مدرسه هوشمند

مدرسه ای را هوشمند تعریف می کنیم که موارد زیر در آن اجرا شده باشد.

فضای یادگیری: در یک مدرسه و کلاس هوشمند، آموزش و یادگیری بر اساس تفاوت های فردی دانش آموزان چیده شده است و تولید محتوای چند رسانه ای و پژوهشی بر بهبود روند یادگیری تاکید شده است. که در این فضای سیستمی معلمان و انتقال دهندگان علم و دانش تمایل بسیاری برای استفاده از این فناوری نوین و جذاب دارند.

به گونه ای که بستر فراهم شده در آن با استفاده از آخرین تکنولوژی های روز دنیا، و پروسه مدیریت سیستمی انجام میگیرد.

لذا باید امکانات مناسب برای حضور آنلاین در بستر وب و اینترنت برای دانش پژوهان فراهم شود.

به جرات می توان گفت که دوران تحصیل در مدرسه بخش مهمی از دوران زندگی هر شخصی است چرا که خاطرات این دوره آشنایی با افراد جدید و آموزش بسیاری از مهارت ها می تواند دریچه ای جدید را رو به دنیایی جدید باز کند.

با توجه به این موضوع که مدرسه خانه دوم ما است بخش مهمی از شخصیت افراد در این محیط شکل خواهد گرفت و شاید اصلی ترین دلیل برای هوشمند سازی مدارس اهمیت و تاثیر دوران تحصیل در مدرسه باشد.

در تعریف هوشمند سازی مدارس می توان گفت که هوشمند سازی استفاده از تجهیزات و فناوری در جهت آموزش و علم آموزی است.

در ادامه این مفهوم را به صورت گسترده تری بررسی می کنیم و به مزایای آن می پردازیم.

تفاوت مدارس هوشمند با مدارس با شیوه آموزش سنتی

زمانی که علم و تکنولوژی دست به دست هم بدهند اتفاقات جدیدی رقم خواهد خورد که استفاده از تجهیزات رایانه ای در محیط مدارس می تواند در یادگیری بهتر و مفهومی تر دانش آموزان تاثیر داشته باشد و علاوه بر این انگیزه و تمایل به یادگیری را در دانش آموزان افزایش دهد.

هوشمند سازی مدارس می تواند کمک بسزایی برای معلمین دوره ابتدایی باشد لذا هوشمند سازی مدارس ابتدایی آموزش دانش آموزان را تسهیل می کند.

افزایش تعامل بین معلم و دانش آموز نیز از دیگر دستاورد های هوشمند سازی است که شنونده را به گوینده ای مشتاق تبدیل می کند و استفاده از سیستم کامپیوتری، لپ تاپ، ویدئو پروژکتور و… یک کلاس درس معمولی را به یک کلاس هوشمند تبدیل خواهد کرد.

مزیت های مهم هوشمند سازی مدارس

در هر موضوعی می توان از طریق اینترنت به منابع آنلاین دسترسی پیدا کرده و از آنها استفاده کرد این مزیت مهم می تواند به معلم و دانش آموز کمک کند تا درک بهتر و راحت تری را نسبت به مسائل و موضوعات مختلف داشته باشند و اطلاعات خود را به خوبی تکمیل کنند.

استفاده از ابزارهای تکنولوژی در جهت یادداشت برداری سریع می تواند از اتلاف زمان جلوگیری کند و زمان مذکور صرف مرور و تمرین شود.

دانش آموزان از حمل کتاب های مختلف بی نیاز می شوند و نیازی به استفاده از دفتر یادداشت نخواهند داشت.

تاثیر تعامل بصری در مدارس هوشمند چقدر است؟

ابزارهای بصری همیشه نقش مهمی را در درک بهتر ایفا می کنند، جلسه های آموزشی، نمایش فیلم، استفاده از فایل های تصویری و صوتی درک درستی را به دانش آموزان ارائه می دهد و برای افرادی که از حافظه تصویری خوبی برخوردار هستند بهترین روش آموزشی می تواند باشد.

با توجه به این مزیت می توان گفت که بیشترین بازخورد هوشمند سازی مدارس ابتدایی را می توان در کودکان مشاهده کرد.

چرا که در ابتدای مسیر یادگیری هستند و اگر به درک قابل قبولی از اطلاعات برسند، به این معنی است که هوشمند سازی آزمایش خود را پس خواهد داد.

جبران غیبت در کلاس درس: کلاس هایی که در طرح هوشمند سازی مدارس تشکیل می شوند، در حال ضبط هستند و در آرشیو نگهداری می شوند.

امکان مشاهده فایل صوتی و تصویری برای افرادی که به هر دلیلی مجبور به غیبت شده بودند، وجود خواهد داشت. دسترسی به نسخه های آنلاین اطلاعات و یادداشت های دیگران نیز آسان خواهد شد.

قدرت درک و یادگیری دانش آموزان یکسان نیست هوشمند سازی مدارس می تواند شرایط سخت گذشته را برای یادگیری دانش آموزان آسان کند، چرا که با تنوع در روش های آموزشی تمام دانش آموزان می توانند مطالب ارائه شده را تفسیر کنند.

تمرکز بر روی مهارت های مختلف دانش آموزان منجر به تربیت درست و کارآمد نسل آینده می شود.

دانش آموزانی که در طرح هوشمند سازی مدارس آموزش داده می شوند، دانشجویانی مسئولیت پذیر خواهند شد که قدرت شرکت در کارهای گروهی را پیدا کرده و تعامل مناسبی را خواهند داشت.

نگهداری آسان: استفاده از رایانه می تواند نیاز به خرید کتاب را کاهش دهد و از طرفی ذخیره اطلاعات را تا سال های بعد آسان کند. نگهداری اطلاعات در حافظه ذخیره سازی راحت است و محیط فیزیکی را نیز اشغال نخواهد کرد.

فواید کلاس هوشمند برای والدین

یکی از مهمترین دغدغه های والدین، کسب نمرات مناسب توسط فرزندانشان است.

براساس نظرسنجی هایی که به عمل آمده است در روش هوشمند سازی مدارس، دانش آموزان نمرات بهتری را کسب می کنند و به جنبه سرگرم کننده آموزش توجه بیشتری دارند.

معلمین می توانند برنامه های پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و مشکلات آنها را با والدین در میان بگذارند و ارتباط معلم و والدین بیش از پیش باشد. برخی از والدین از حساسیت فرزندان به گچ و ماژیک های وایت برد شکایت می کنند.

مدارس هوشمند نیازی به استفاده از این روش های قدیمی برای نوشتن نیست و با استفاده از تبلت و قلم می توان تمام نکات مهم را یادداشت کرد.

نقش اینترنت اشیا در هوشمند سازی

هوشمند سازی مدارس

در فضا های هوشمند سه اصل همیشه بر قرار است: استدلال، یادگیری و ارائه نظر. در حالت کلی می توان گفت که مکان های هوشمند باید نحوه چگونگی کارکرد محیط را به خوبی تشخیص دهند و با ارسال سیگنال های مناسب پاسخ درستی را ارسال کنند و برای بهترین نوع واکنش های محیطی اقدام به عمل آورند.

لذا محیط هوشمند قادر است تا در مورد محیط پیرامون خود اطلاعات دریافت کند و برای ارائه بهترین عملکرد از این اطلاعات استفاده کند. برخی از کاربران بر این باور هستند که هوشمند سازی مدارس صرفا از ویدئو پروژکتور و تخته هوشمند لمسی تشکیل شده است، در صورتی که یک فضا یا همان کلاس هوشمند از اولین قدم دانش آموز به کلاس تا خروج آن با اینترنت اشیا کنترل می شود.

پیشنهاد های لازم برای یک مدرسه هوشمند مثالی از موارد زیر است:

  • افزایش تعداد رایانه ها در مدارس و آموزشگاه ها
  • آموزش صحیح و کاربردی استفاده از تجهیزات کامپیوتری برای دانش آموزان و معلمان
  • استفاده از نرم افزار های کاربردی در زمینه مدارس هوشمند
  • تشکیل کلاس های موضوعی گوناگون با تجهیزات آموزش الکترونیک مثل میکروسکوپ الکترونیک، ویدئو پروژکتور، و …
  • حمایت و تشویق مدیران آموزشگاه ها از معلمانی که از تجهیزات هوشمند استفاده می کنند. 
  • افزایش بستر های مورد تایید آموزش و پرورش مثل سایت های درسی برای انجام کار های پژوهشی و درسی

نتیجه

با وجود اینکه هوشمند سازی مدارس در ایران علاوه بر نکات مثبت دارای نکات منفی نیز می باشد، اما نمی توان مزیت های بیشمار آن را نادیده گرفت.

مشکلات اقتصادی برخی از والدین برای تهیه ابزارهای هوشمند، برخی مشکلات فنی که در حین کلاس درس می تواند اتفاق بیفتد و عدم برقراری ارتباط برخی از دانش آموزان با این شیوه جدید یادگیری را، می توان از معدود مشکلات هوشمند سازی دانست که با راهکارهای منطقی حل خواهند شد.

مزایای مدارس هوشمند هر مدیر و مسئولی را می تواند وسوسه کند تا تغییرات مناسبی را برای دانش آموزان فراهم کنند.

به جرات می توان گفت که در قرن 21 این طرح دروازه ای برای ورود به عصر تکنولوژی است و می تواند تاثیرات مثبت خود را سالها بعد نمایان کند.

هوشمند سازی مدارس در عصر اینترنت، سیستم آموزشی مفید و یکپارچه ای را می تواند فراهم کند که آینده ای روشن را برای کشور به ارمغان آورد.

در هوشمند سازی مدارس، علاوه بر رشد دانش آموز می توان شاهد رشد معلم بود.

با هوشمند سازی مدارس در ایران و تغییر روش های آموزشی، معلمین نیز مجبور به یادگیری متد های جدید آموزشی خواهند شد.

در نهایت باید گفت که افزایش رضایتمندی، اعتماد سازی، افزایش کیفیت مدیریت، آرشیو راحت پرونده ها و پیشرفت تحصیلی از مهمترین عواملی هستند که می توانند مسئولین را برای هوشمند سازی مدارس توجیه کنند.

2 دیدگاه در “هوشمند سازی مدارس و مزایای آن

  1. علی احمدی گفت:

    در زمینه مدارس هوشمند و هوشمند سازی مدارس مطالب مفیدی قرار داده شده است و اگر امکانش هست در رابطه با تنظیم تصویر در ویدئو پروژکتور هم مطالب قرار دهید. باتشکر

    1. مدیر گفت:

      ممنون از شما بله حتما در زمینه هوشمند سازی مدارس و ویدئو پروژکتور مطالب جدیدی قرار داده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید